Zondag 12 aug, Braga - Reisverslag uit Braga, Portugal van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Zondag 12 aug, Braga - Reisverslag uit Braga, Portugal van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Zondag 12 aug, Braga

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

12 Augustus 2018 | Portugal, Braga

Om half 8 worden we wakker van de wekker; omdat we rolluiken hebben is het nog behoorlijk donker. Vandaag staat er een uitje naar Porto op het programma, zo’n 40 minuten rijden over de tolweg. Eerst draai ik nog een wasje want ik weet niet of er bij de volgende accommodatie gelegenheid voor is en hier staat een wasmachine. Om half tien rijden we de straat uit, mooie tijd. Het is 20 graden zegt de auto, gelukkig minder warm dan gisteren. Via google maps had ik al een parkeergarage gezocht aan de rand van het centrum en we rijden er soepeltjes heen. Voordeel van de zondag denk ik, het is redelijk rustig.
We willen een aantal dingen zien in Porto, maar vooral niet haasten. Dus eerst koffie. Bij Bop, een klein cafeetje waar we als we binnen zitten ook chocolademuffins zien staan. Hoe vervelend is dat. Ze gaan eerst naar de keuken en Tim ziet door het raampje in de deur dat ze zo de magnetron in gaan. Tja, zeker van gisteren. Ze zien er heerlijk uit, met wat chocoladesaus erover, maar smaken naar een suikerbom. Beetje spijt. Maar goed, dat lopen we er wel weer af vandaag. We besluiten richting het water te lopen, voor de gekleurde huizen die daar aan het water staan en de beroemde bruggen. Het valt me op dat het hier net zo steil is als in Lissabon en ook zien we hier een oud trammetje rijden. Ik maak er snel een foto van, Kok heeft zijn toestel niet op tijd bij de hand. Toch best handig, zo’n kant en klaar dingetje, haha!
En dan ineens lopen we tegen de rivier de Douro aan. Aan de overkant zien we pakhuizen, waar de port vandaan komt. Gek genoeg is dat niet Porto, maar Gaia. Er loopt daar ook een kabelbaan, vanuit waar je mooi zicht hebt op de oever van Porto. Maar ja, dan moeten we wel eerst naar de overkant. Niet dus. Als je niet uitkijkt loop je zo van de hoge kade af, het water in. Het is me al vaker opgevallen dat er hier weinig hekjes staan bij gevaarlijke punten, ondanks de drukte. Zal wel Nederlands zijn met alle regeltjes en waarschuwingsborden. Hier ga je gewoon onderuit als je niet oplet. Het is een gezellig plein met terrasjes en waar rondvaartboten aanleggen. De gekleurde smalle huizen geven het geheel een extra vrolijk tintje. Ook kijken we op de grote metalen brug waar Porto bekend om is, de Ponte Luís I. Veel mensen denken dat deze brug door Gustav Eiffel is gebouwd, maar dat is niet zo. Hij is ontworpen door een compagnon van het architectenbureau van Eiffel. Wel verwarrend aangezien ze de boulevard wel naar Eiffel vernoemd hebben. Aan beide kanten van de brug zien we oude muren, restanten van de stadswallen misschien?
Bij een souvenirwinkeltje zie ik een kaart waarop een kerkje staat dat aan de buitenkant helemaal blauw/wit betegeld is. Achterop staat hoe het heet, Capela das Almas, en daar wil ik heen! We zien hier veel huizen en kerkjes die blauw/wit betegeld zijn, ik vind ze allemaal even apart. Onderweg naar het kerkje lopen we langs het station van Porto, station “Sao Bento”. Dit schijnt één van de mooiste stations ter wereld te zijn dus die stond ook op mijn wensenlijstje. De buitenkant is niet heel bijzonder, maar van binnen bestaat de stationshal uit meer dan 20.000 beschilderde tegeltjes. Het is inderdaad een indrukwekkend geheel. Even verderop zie ik wéér een grote betegelde kerk. Jammer van die hijskraan op de achtergrond. We kijken ook hier even binnen maar buiten vind ik het mooier. Er schijnen hier veel kerkjes te zijn die van buiten saai ogen, maar binnen pracht en praal uitstralen. Alleen hebben wij ze nog niet gevonden. Het kapelletje vinden we uiteindelijk midden in een winkelstraat. Super leuk om te zien en de dienst is net afgelopen dus stappen we naar binnen. Dat was net op tijd want als we weer buiten staan gaan de deuren achter ons dicht.
We zakken even neer op een bankje, drinken wat water en bespreken onze verdere plannen. Het is bijna 13.00u en we hebben gezien wat we wilden zien. Dus lopen we terug naar de parkeergarage waar we ook gelijk tanken. Inmiddels hebben we 500km gereden. Er gaat voor 57 euro benzine in, ik ben blij dat we geen 150 euro voor een diesel bijbetaald hebben. Wat nou 400km rijden en voor 80-100 euro tanken?! Malloot bij Hertz.
We rijden via een alternatieve weg naar huis, zonder tol. Onderweg even lunchen en ik ga weer overstag voor de gele M. Rick bestelt bier bij zijn menu want hier kan dat, ik neem deze keer soep in plaats van frites. Iets minder slecht misschien. De soep smaakt naar niks en er drijven allerlei groene slierten in. Tim had gezien dat het “cabbage soup” was, kool dus. O, vandaar. Vanaf hier is het nog een half uurtje rijden naar huis. Inmiddels wijst de auto 27 graden aan en ondertussen zien we hier en daar toch wel wat donkere wolken verschijnen. Straks eerst maar even naar de Lidl om water en brood voor morgen te halen.
Even na half acht gaan we iets te eten zoeken. Het is nu helemaal bewolkt, maar het blijft droog. Het centrum is een minuut of 5 lopen, we zitten hier echt heel centraal. Veel zaakjes zijn gesloten omdat het zondag is, maar we vinden een tentje waar ze Bacalhau a Braga hebben en dat krijg ik natuurlijk alleen hier in Braga. Tim doet met me mee. Het is een stuk vis met zoetige uien en aardappelschijfjes. Lekker. Kok kiest een andere variant en Rick gaat voor eend. De ober praat geen woord Engels en vertelt dan uit zijn hoofd wat de toetjes zijn. Als hij het nog een keer herhaalt heb ik alleen pudding gehoord en iets van cheesecake, naranja en nutella. Kok en ik gaan voor de pudding, Rick en Tim voor Nutella. Rick hoopt op een crêpe. Twee tellen later komt de ober terug: er is nog maar 1 pudding. Dus gaat Kok ook maar voor de nutella. Ik bied aan half/half te doen. Er komen drie stukken cheesecake onze kant op, met daarop een dikke laag nutella. Als even later mijn pudding komt word ik door drie mannen uitgelachen….. het is een miezerig stukje, alsof ze na het verdelen nog een reepje over hadden. De smaak is goed maar ik ben toch blij dat Kok zijn cheesecake wil delen. Als we later op de rekening zien dat mijn pudding ook nog eens duurder was dan de cheesecake komen we helemaal niet meer bij. Hoewel ik ergens ook wel een beetje de pest in heb. Maar ik laat het los en we lopen gezellig kletsend terug naar huis. Daar zakken we nog even voor de tv, vouw ik de was op en bedenken we hoe laat we morgen weg willen. We hoeven pas om 12u uitgecheckt te zijn dus alle tijd.
En zo komt er ook een einde aan 3 dagen Braga. De eerste week zit er al weer op!

  • 13 Augustus 2018 - 07:18

    Marianne:

    Het is elke keer genieten van je verhaal. Mooi hè, die tegels overal. Echt Portugees.
    En met uit eten gaan wordt je regelmatig verrast, positief maar soms ook andersom....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kok en Lizette

Actief sinds 13 Juni 2015
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 14274

Voorgaande reizen:

10 Maart 2023 - 26 Maart 2023

2 weken Costa Rica

04 Augustus 2019 - 21 Augustus 2019

Slovenië

05 Augustus 2018 - 22 Augustus 2018

Portugal

31 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Vietnam van noord naar zuid

12 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

Thailand

Landen bezocht: