Zondag 11 aug - Reisverslag uit Bohinjska Bistrica, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Zondag 11 aug - Reisverslag uit Bohinjska Bistrica, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Zondag 11 aug

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

11 Augustus 2019 | Slovenië, Bohinjska Bistrica

Het is weer even wennen, zo'n ander bed. Het ligt prima, maar het kráákt! En hier geen rolluiken maar jalouzietjes voor de ramen, dus als we wakker worden is het nog geen 7 uur. Het is bewolkt buiten maar wel droog. Ik hoor een vreemd geluid, ik twijfel tussen een balkende ezel en een stoomtrein (die rijdt hier namelijk ook). Even later horen we het nog een keer en dan weten we het zeker: het is de ezel. En nu bedenk ik me dat we er gisteren langs gereden zijn. Galmt ook zo lekker tussen de bergen. We laten Tim uitslapen en ontbijten samen, ondertussen maak ik een lijstje met dingen om te doen en te zien en zoek op internet de prijzen op. Vooral het parkeren kan flink oplopen want dat kost vaak 3 euro per uur. Met een boot het meer oversteken: ruim 10 euro. Ik denk dat zo'n kaart zo gek nog niet is, misschien dat we dan ook wat laagdrempeliger iets gaan doen.

Maar vandaag geen toeristen dingen; we doen een paar boodschappen in het grote dorp, tanken voor 1,32 per liter de tank vol en volgen dan een route de bergen in. Lang geleden dat we haarspeldbochten reden. En dan, niet te geloven, komen we op deze smalle bergweggetjes de lijnbus tegen! Gelukkig een vangrail want we zitten aan de "verkeerde kant" van de berg, zo ver mogelijk naar rechts, spiegels ingeklapt en dan past de bus er net langs. Oef! Ik benijd de buschauffeur trouwens ook niet...

Als we ruim een half uur al slingerend door de bergen zijn gereden komen we langs een restaurantje. Het is er druk, waarschijnlijk de enige tent in de wijde omtrek. We zien er ook een paar skiliften. Even later besluiten we om te keren. Als we deze weg volgen rijden we uiteindelijk bij Bled en dan moeten we nog een stuk terug. Dat wordt wel heel ver. De terugweg doen we in stukjes; we parkeren in het bos om een stuk te lopen. Al heel snel hoor je niets meer, wel zien we een soort koeienvlaaien liggen. Kok denkt dat hier koeien lopen maar het lijkt mij stug, koeien in een bos en op deze steile heuvels. Maar wat het anders kan zijn weet ik niet. Na onze boswandeling rijden we weer verder. En wijst Kok even later ineens naar de kant van de weg: verstopt tussen de bomen lopen..... koeien! Hij had gelijk en ik vind het nog steeds gek.

Als we weer aan de andere kant van de berg rijden zien we in het dal een dorpje met een stukje van het meer. Dus de auto weer aan de kant voor wat foto's. Dit doen we even later nog een keer, als we gewoon een mooi stuk alpenwei zien, met veldbloemen en kleine hutjes. Vanmorgen gingen we weg met 23 graden, boven aan de berg zakte het kwik naar 18 graden. Nu wordt het weer echt warm en is de bewolking verdwenen. In het restaurantje in het dorp willen we reserveren voor vanavond, maar dat blijkt niet mogelijk. Het is wachten tot er een tafeltje vrij komt. Dan zorgen we maar dat we er een beetje op tijd heen lopen en dus arriveren we op de Hollandse tijd van 18.00u en is er zowaar nog keuze in tafeltjes.

Kok en ik eten heerlijke mixed grill, Tim wild zwijn met cranberries. Op zich is het eten hier niet heel duur, maar frietjes en/of salade komt er meestal nog wel bij. Het bier gaat hier altijd in halve liters, Kok bestelt het locaal gebrouwen spul. Deze keer weer een toetje voor Tim en mij: flensjes! Kok gaat voor de koffie.

Rond 20.00u lopen we terug naar huis. Op het balkon is het nog heerlijk, uit de wind. Maar als tegen negenen de zon achter de bergen verdwijnt koelt het snel af en is het tijd om naar binnen te gaan.

Morgenochtend gaan we naar de Toyota dealer om te kijken of ze een nieuwe bout voor ons hebben. (Er zat er trouwens nóg een los, ik zag de "even apeldoorn bellen" reclame al voor me....) De garage is op een uurtje rijden, in de buurt van ..... Ljubljana, haha!

Als het mooi weer is gaan we daarna waarschijnlijk naar het meer om te zwemmen. Maar dat zien we morgen wel.


  • 11 Augustus 2019 - 14:13

    Marianne:

    O Lizétte...die bús! Ik griezel als ik het lees. Wat betaal je voor de card? Speciaal ras: bergkoeien. Er zijn toch ook berggeiten?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Bohinjska Bistrica

Slovenië

Met de auto naar Slovenië, via Ljubljana naar Bohinj.

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2019

Woensdag 21 aug

20 Augustus 2019

Dinsdag 20 aug

19 Augustus 2019

Maandag 19 aug

18 Augustus 2019

Zondag 18 aug

17 Augustus 2019

Zaterdag 17 aug
Kok en Lizette

Actief sinds 13 Juni 2015
Verslag gelezen: 61
Totaal aantal bezoekers 14251

Voorgaande reizen:

10 Maart 2023 - 26 Maart 2023

2 weken Costa Rica

04 Augustus 2019 - 21 Augustus 2019

Slovenië

05 Augustus 2018 - 22 Augustus 2018

Portugal

31 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Vietnam van noord naar zuid

12 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

Thailand

Landen bezocht: