Pai - Mae Hong Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Pai - Mae Hong Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Pai - Mae Hong Son

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

24 Juli 2015 | Thailand, Mae Hong Son

Na een redelijk koel nachtje vertrekken we om 8 uur. De bestemming van vandaag is Mae Hong Son, waar we twee nachten zullen blijven. De weg is nog steeds één en al bocht, maar het went en het lukt me zelfs om mijn reisverslagen bij te werken.

We stoppen regelmatig bij een mooi uitzichtspunt, hoewel dat vanochtend niet heel veel nut had. We zitten vrij hoog en de wolken hingen vrij laag... Niets te zien dus.

Er leven nog verschillende bergstammen in Noord Thailand en we bezoeken de Lahu-stam. De mensen hier zijn traditioneel gekleed, ook de kinderen hebben prachtige pakjes aan. We mogen een kijkje nemen in de school, waar de kinderen Thaise les krijgen. In het dorp zelf wordt een eigen taal gesproken. We hebben van thuis wat pennen meegenomen en het zijn er precies genoeg om aan een klasje uit te delen. We worden vriendelijk bedankt met een wai. De Thaï schudden geen handen, maar doen een wai. Dat is je handen tegen elkaar voor je borst of gezicht houden en "sawadee ka" (vrouwen) of " sawadee krap" (mannen) zeggen als je groet.

Buiten staat een dametje met wat tasjes van een soort patchwork. Rick ziet een leuke etui. 50 baht kost 'ie en ik ding niet af. Gelukkig niet zo'n invasie vrouwen als bij het vorige bergstam-bezoek.

Als we een stukje het dorp inlopen zit er nog een vrouw met een jongetje van een jaar of 4. Geen idee waarom hij niet op school zit, hij heeft wel schoolschoentjes aan. Met angrybirds...

Verder is hij gekleed in kleren vol gaten. Ik trek een leuk shirtje uit mn tas met oude kleren. Welliswaar maat 176, maar dan kan hij er lang mee doen ;-) Er is wel vooruitgang in deze dorpen, maar het gaat langzaam.

Hierna vervolgen we de bochten naar de Tham Lod grotten. Hier stappen we op een smal bamboe vlot, varen een klein stukje de grot in en krijgen daar een rondleiding door het grootste grottenstelsel van Azië.

Het loopt helemaal door tot Laos.

Wij vinden de grotten zelf niet zo bijzonder. Het is er warmer dan ik verwacht had. En we horen heel veel vleermuizen boven ons hoofd, maar ze laten zich niet zien.

We lopen weer een stukje terug naar de busjes en na een minuut of tien rijden stoppen we voor de lunch.

Deze keer krijgen we "zwarte rijst", maar volgens mij is het gewoon zilvervliesrijst. Voor de verandering best lekker. Erbij iets van kip met kerrie en lemongrass, gehaktballetjes, gemengde groenten, gevulde omelet en watermeloen met ananas toe. Het is weer prima.

Hierna moeten we ruim een uur rijden voor een stop bij een modder-spa, waar we een gezichtsbehandeling zullen krijgen.

Er is weer een mooi uitzichtspunt op de route, dus we stappen uit. Na weer wat foto's gemaakt te hebben, steken we de weg over want daar staat een rijtje handelaren met hun kraampjes. Grote zakken rijst, gepofte maïs en zoete aardappels. Maar ook wat kleding. Nu ziet Tim een leuke etui en die is maar 20 baht! Hoe kunnen ze het er voor maken. Afdingen doe ik dan ook niet.

Even later arriveren we bij de spa voor ons modder masker. Er zijn in de wereld 3 spa's waar ze modder hebben die heilzaam is vanwege de mineralen: in Roemenië, Israël en hier in Thailand.

Het is best een lachwekkend gebeuren en we schieten de ene foto na de andere. Als het masker droog is spoelen we het af en krijgen we nog een spray en creme voor de afwerking. We zien er natuurlijk allemaal jaren jonger uit nu.

Het is hierna nog een klein stukje rijden naar ons hotel in Mae Hong Son, waar we twee nachten blijven. We hebben weer een ruime kamer en er is een zwembad. We zitten zo'n 3km buiten het centrum, maar er gaat een shuttleservice op bepaalde tijden. Het is inmiddels 16.30u en bestellen het busje voor over een uurtje.

Even bijkomen van vandaag. Toch weer veel indrukken opgedaan en veel gezien. In het stadje eten we samen met het andere viertal van de groep. Het a la carte eten is ons gisteren wel bevallen. Vandaag eten we duur, wel 800 baht zijn we kwijt. Oftewel: 20 euro. Het blijft leuk.

We hebben prima internet in het hotel dus ik app even met moeders. 17 graden in Nederland, ik kan me er geen voorstelling van maken.

De kinders duiken nog even het zwembad in en mij lukt het eindelijk weer om wat foto's bij mijn verslagen te zetten. Morgen geen drukke dag dus dan de rest.

De heren komen melden dat ze de sleutel bij het zwembad door de kieren van de vloer hebben laten vallen.... ze mogen het zelf op gaan lossen. Dat krijg je ervan als je de sleutel van de keycard haalt omdat je zo nodig je telefoon op wilt laden. Ze hebben geluk want er loopt iemand mee met een zaklamp en hij is snel gevonden.

Morgen gaan we pas om 9 uur weg dus we kunnen tot 7.30u uitslapen.

Iedereen beseft dat het er over een paar dagen al op zit met de rondreis, daarna splitst de groep zich op in 3 locaties aan het strand voor de laatste paar dagen. Wij zitten met twee jonge stellen in Hua Hin.

Maar gelukkig is het nog niet zover!

• 24 Juli 2015 - 22:53

M.L Hulsbos-de Ruijter:

Prachtig, die maskers. En vooral serieus kijken Lizette! Helaas geen 'erna' foto's :-)