Chiang Mai - Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Chiang Mai - Pai

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

23 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

Vanaf vandaag gaan we verder in minibusjes, de bergen in. Allereerst brengen we een bezoek aan de Doi Suthep tempel. Het gouden torentje hadden we al gezien vanuit ons hotel in Chiang Mai. Het is een pelgrimsoord voor Boedhisten, omdat hier de restanten van Boedha zouden liggen. De weg er naartoe is aangelegd met geld van de plaatselijke bevolking, op initiatief van een monnik. Vanaf de tempel heb je een prachtig uitzicht over Chiang Mai en na even zoeken zien we ook ons hotel.

Bij een winkeltje koop ik een belletje voor buiten, die je hier heel veel aan de tempels ziet hangen. Als de wind er doorheen blaast hoor je ze allemaal twinkelen.

Afdingen is hier heel gewoon en het begint ons al aardig te lukken.

Na het tempelbezoek gaan we weer bergafwaarts, richting Pai. Dit wordt onze eindbestemming vandaag.

We drinken koffie bij een leuk stalletje waar ook schapen lopen. Voor 20 baht koop ik een zakje voer en Rick gaat schaapjes voeren. Ik koop ook twee zakjes zelfgebakken koekjes. Ze hebben ook taart, maar dat is een stap te ver.

Onze volgende stop is de Mok Fah waterval. Een mooi stukje groen, veel bamboe en we zien ook een hele dikke duizendpoot lopen. We schieten weer mooie plaatjes.

Hierna is het tijd voor de lunch. In een lokaal restaurantje langs de weg krijgen we een set menu, verschillende gerechtjes die we delen. Kip met basilicum, varken in zoetzure saus, groenten, er is weer van alles. En rijst natuurlijk. Als toetje is er Jack Fruit, dit ziet er uit als mango, maar smaakt meer naar banaan. En dit noemen ze dan een eenvoudige maaltijd...

We maken nog één tussenstop voor Pai, bij een schooltje. Maar deze is net uit. We hebben vier docenten in de groep, die willen natuurlijk wel eens zien hoe hier les gegeven wordt. Er zijn nog veel kinderen op het schoolplein, de mannen doen even een balspelletje met de jongens. Op deze school zitten kinderen vanaf kleuterleeftijd tot en met de middelbare school. De kleintjes vinden het prachtig en gaan bij elkaar staan voor een foto. Vrolijke boel.

Hierna rijden we door naar Pai. We hebben dan ruim 700 van de 1860 bochten gehad... Ons hotel is even buiten Pai, we stoppen eerst in Pai omdat Michiel ons wil laten zien waar we vanavond wat kunnen gaan eten.

Ons hotel bestaat uit allemaal huisjes op palen, het ziet er superleuk uit maar het is niet goed onderhouden. Voor een nachtje prima. Ik neem even een verfrissende duik in het zwembad met Rick, Tim heeft zijn zwembroek in de koffer gestopt, die nog in het hotel in Chiang Mai staat. Daar moeten we dus ook nog naar op zoek...

De hotel eigenaar brengt ons in twee groepen naar het centrum, waar we tot 21.30u kunnen blijven. Helaas stroomt het weer van de regen, dus we zoeken niet lang en duiken een restaurantje in met z'n twaalven. Je moet in Thailand niet verwachten dat je tegelijk je eten krijgt, maar we eten en drinken met z'n vieren wel voor het geweldige bedrag van 500 baht, oftewel 12,50!

Na het eten lopen we nog een rondje over de avondmarkt. Pai trekt van oudsher veel hippies aan. In Thailand staan strenge straffen op het bezit en gebruik van softdrugs, maar hier wordt dat min of meer gedoogd. Er hangt hier een relaxte sfeer. Tim vindt een zwembroek dus dat probleem is opgelost.

Overal op straat vind je eetstalletjes. De meeste Thaï hebben thuis geen kookgelegenheid en eten buiten de deur. Dat verklaart dus ook al dat eten op straat. We zien fruit, inktvis aan stokjes die ter plekke geroosterd worden, saté, wafels, etc.

Om half tien zijn we er ook wel weer klaar mee. We worden netjes opgehaald en duiken lekker ons mandje in.

• 24 Juli 2015 - 16:23

Mum:

Leuk he, die prijzen! Fijn dat Tim een zwembroek gevonden heeft. Je kunt daar niet zonder, hoewel..