Woensdag 7 aug - Reisverslag uit Postojna, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Woensdag 7 aug - Reisverslag uit Postojna, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 aug

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

07 Augustus 2019 | Slovenië, Postojna

Na een kop koffie zorgen Kok en Tim voor de broodjes terwijl ik de tafel dek. We zijn op tijd opgestaan en gaan vandaag naar de grotten van Postojna. Dat is nog geen uur rijden dus we hebben alle tijd. Ik reserveer online de tickets voor 14.00u. Het is hoogseizoen dus misschien druk in de rij voor de kassa's.

We rijden er zonder problemen naartoe, mogen de auto lekker in de volle zon parkeren en steken de straat over naar de kassa's. Wow, blijkbaar zijn er nog niet zoveel mensen die weten dat je online tickets kunt kopen want er staat inderdaad een flinke rij. Maar wij mogen er aan de zijkant langs en kunnen vrijwel direct bij een kassa terecht om de tickets op te halen. Dan hebben we nog ruim een uur voordat we de grotten ingaan, we lopen een stukje terug waar we bankjes in de schaduw hebben gezien en eten daar onze broodjes.

Als het tijd is lopen we langs diverse souvenirshops en koffietentjes naar de ingang van de grotten. De eerste 2,5 km gaan we met een treintje en dat dendert er vrolijk op los. Gelukkig heb ik mijn vest al aangetrokken want het wordt fris. In de grotten heerst een continue temperatuur van 10 graden.

De grotten van Postojna zijn de grootste druipsteengrotten van Europa die opengesteld zijn voor publiek. Het grottenstelsel is 24 km lang! Wij zijn er in totaal 1 1/2 uur zoet mee en zien ontzettend veel stalagtieten en -mieten.

De Engelstalige gids is lastig te verstaan; ze praat Engels op z'n Sloveens en de echo in de ruimtes en stemmetjes van ongeduldige kinders maken het er niet beter op. Nou ja, gewoon kijken dan maar. In elk geval is er een grot ontdekt in 1818 en ook nog één in 1872. De Russen hebben een brug gemaakt tussen deze twee grotten.

Aan het einde van onze 1,5 km lange wandeling staat een aquarium met daarin een stuk of zes "babydraken". Een soort witte salamanders die ze menselijk noemen omdat ze net als mensen 100 jaar oud kunnen worden. Daarmee houdt de vergelijking ook op want deze kunnen ook tien jaar zonder eten...

Na het aquarium worden we via de souvenirshop naar het treintje geloodsd en rijden we via een gedeeltelijk andere route naar buiten. Van 10 graden binnen naar 26 graden buiten is wel weer even wennen. Snel dat vest weer uit! We zakken nog even op een terrasje neer voor koffie met Gibanica, Sloveens gebak van laagjes bladerdeeg met walnoten, cottage cheese en klaprooszaadjes.

We hebben voor deze vakantie wel genoeg grot gezien. Wel willen we nog even naar Predjama, 9 km verderop. Daar is een kasteel dat tegen de berg aan is gebouwd. We zijn er nu toch in de buurt dus via een bergweggetje rijden we er naartoe. Het is inderdaad een bijzonder kasteel om te zien, zo tegen de rotswand aan. We maken wat foto's en dan keren we huiswaarts. Onderweg een kort buitje, maar het blijft toch nog 26 graden.

We besluiten vanavond in de straat te eten bij een Sloveens restaurantje. Meer keus dan de doorsnee pizza, hamburger en worst. Ik bestel een Bosnisch stoofpotje, de mannen gaan voor vlees. Het ziet er allemaal prima uit en zo smaakt het ook. Even na 22u zijn we weer thuis en kunnen eindelijk de schoentjes uit. Of we morgen iets gaan doen hangt af van het weer, er wordt regen voorspeld. Anders wordt het een lees-dagje, ook best lekker. We zien wel.

• 08 Augustus 2019 - 04:43

Marianne.:

Een treintje in de grot....wow! Wat bijzonder gebouwd, dat kasteel! Niet high geworden van de klaprooszaadjes?