Maandag 5 aug - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Maandag 5 aug - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Maandag 5 aug

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

05 Augustus 2019 | Slovenië, Ljubljana

Ondanks de vermoeidheid hebben we alle drie slecht geslapen. Warm, een mug en een te dun kussen. Gelukkig hoeven we vandaag niet te haasten, we hebben nog zo'n 500km te gaan. Om 8u gaan we ontbijten, er staat een buffetje klaar en eten prima. In de ruimte hangt een oorkonde waaruit we opmaken dat dit pand vroeger een slagerij geweest is. Dat verklaart ook de grote stalen vriesdeur die we in de gang zagen. Na het ontbijt mep ik op onze kamer die vervelende mug dood op de witte muur.

Even na 9u rijden we weg, we zitten praktisch naast de autobahn dus dat is fijn. Het is drukker dan gisteren, vooral vrachtverkeer. Het duurt dan ook niet lang voordat we aansluiten in de file. Maar daarna verloopt alles voorspoedig. We stoppen weer een paar keer, o.a. om een vignet voor Oostenrijk te kopen. Bij de Karawanken tunnel, een tunnel van 8km waarbij je de grens met Slovenië passeert, stond gisteren aan beide kanten 2 uur wachtrij. Maar nu kunnen we gelukkig zo doorrijden. Het laatste stukje van onze reis gaat dwars door Ljubljana. Ons appartement ligt dicht bij het oude centrum. We kunnen er ons nog niet heel veel van voorstellen want we zien hier alleen maar jaren 60 blokkendozen. Kraak nog smaak. Zo niet voor ons appartement: dat is modern, licht, ruim en met airco. En privé parkeren voor de deur. Om 16u komen we aan en als de spullen uit de auto zijn drinken we eerst een kop koffie.

Dan wat boodschappen, er zit een soort Aldi om de hoek. De prijzen vallen me mee, ik had gelezen en gehoord dat Slovenië niet goedkoop is. Voor een Balkan land misschien niet, maar voor ons vergelijkbaar met Nederland.

Dan lopen we naar het oude centrum waar we iets zoeken om te eten. Het is maandag en dan zijn er veel zaken dicht, maar uiteindelijk belanden we op een terras bij een eetcafé waar we een prima hamburger eten en Tim spareribs. Daarna lopen we een rondje. Het gebied is voor een groot stuk autovrij, er zijn wel veel fietsers. En die fietsen net zo makkelijk op de stoep of tegen het verkeer in. Even opletten dus. Er zijn veel bruggen over de rivier de Ljubljanica, van heel oud tot modern met glasplaten op het brugdek. We zien kerken, natuurlijk het kasteel op de heuvel en een toeristentreintje. Een groot marktplein met (nu lege) kraampjes. Ook vaart er een rondvaartboot, maar als we later een stuwdam tegenkomen gokken we dat deze boot toch niet echt rondvaart...

We besluiten terug te lopen en morgen te gaan kijken op de deels overdekte markt. Voor nu is het even genoeg geweest, het was een lange, warme dag.

• 06 Augustus 2019 - 09:43

Willy:

Lekker genieten samen. Leuk hoor om je reisverslag weer te lezen Lizette.

• 07 Augustus 2019 - 06:15

Erna:

Leuk , weer een reisverslag !!!!
    Alweer een hoop gedaan (Inc het doodslaan van de mug) op zo’n eerste dag!