De reis en eerste dag Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu De reis en eerste dag Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

De reis en eerste dag Bangkok

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

12 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Zondag 12 juli: waar we zo lang naar hebben uitgekeken gaat eindelijk gebeuren! Na een prima nachtrust, zelfs niet bijzonder zenuwachtig, vertrekken we richting Schiphol. Via internet hebben we onze plaatsen al kunnen reserveren, dus we zitten twee aan twee achter elkaar bij het raampje.
Omdat het vliegtuig iets te laat naar de gate is gebracht, dreigen we wat vertraging op te lopen. Maar alles gaat voorspoedig en om 14.15u stijgen we volgens de planning op.
Om 15.30 krijgen we al ons diner voorgeschoteld: kip met gebakken aardappeltjes, wat groente, een bakje sla, een toetje en nog koffie ook. Omdat we weten dat we met de tijd meereizen proberen we in de ruim 11 vlieguren wat te slapen. Niet dat het lukt, maar we hebben het geprobeerd.
Ik vroeg me af hoe het zou zijn om met dat tijdverschil het donker en licht mee te maken. Nou, dat gaat dus heel snel. Om 19.00u was de zon ineens een rode bal en even later was het donker!
Bij het landen in Bangkok was het voor ons 1.45u, maar in Thailand 7.00u. Oftewel: met de bus volop in de file. De rit naar het hotel was 35km (Bangkok meet 40x40km!), we deden er ruim 1 1/2 uur over! Michiel, onze reisbegeleider en Ford, onze Thaise gids, hielden ons wakker tijdens de rit. Wat kun je het beste doen om zo snel mogelijk om te schakelen: doorgaan.... maar dat viel niet mee. De eerste 3 nachten logeren we in het luxe Novotel. Wat zijn we blij met de airco!
Onze kamers zijn al beschikbaar, dus we krijgen heel even om ons wat op te frissen, waarna we onze weg vervolgen. Een boottocht over de Chao Praya rivier, de rivier die dwars door Bangkok heen loopt. Dit doen we in een longtailboat, die zijn naam te danken heeft aan het grote roer.
Als we de Klongs invaren, de zijtakken van de rivier, zijn we in een compleet andere wereld. Hier staan de houten huizen op palen, de traditionele bouwstijl in Bangkok vanwege het vele water.
Sommige staan op instorten, anderen zijn dat al. Het ziet er armoedig uit en aan de andere kant heeft het ook wel wat met allemaal verschillend gekleurde daken. De rust valt op in vergelijking met de hectiek van de stad. Wat een contrast!
Halverwege de tocht leggen we aan bij een restaurantje voor de lunch. Thaï eten drie keer per dag warm: rijst, rijst en rijst. O ja, en noedels. Maar vooral rijst. We doen deze eerste keer nog maar even rustig aan. Thais eten is pittig, maar overal aangepast voor westerlingen. Volgens Michiel is het voor ons anders echt niet te doen en wij geloven hem op zijn woord.
Als de eerste curry's binnen zijn, vervolgen we onze boottrip. We bezoeken de oudste tempel van de stad, de Wat Arun (Wat=tempel). Deze staat voor een groot deel in de steigers omdat ze al het Chinese porselein waarvan hij gemaakt is, aan het restaureren zijn. De fundering van deze tempel is van teakhout, ook weer vanwege het water. Teak kan heel goed tegen water.
Na dit bezoek zijn we weer in het bootje gestapt om de rivier over te steken, waar de bus ons opwachtte. Heerlijk koel! Het is in Bangkok ruim 30 graden. Gewoonlijk regent het in deze tijd van het jaar eind vd middag een paar uur, maar er is een groot watertekort door gebrek aan regen. We zagen het ook in de klongs, waar de trappetjes naar de huizen ruim boven het waterpeil uitkwamen. Het is stikbenauwd buiten.
Weer terug in het hotel krijgen we 2 uurtjes rust; er wordt ons ten zeerste aangeraden om wakker te blijven of maximaal een uurtje te slapen. Wij kiezen de laatste optie, we zijn zó moe!
We moeten ook wel erg veel moeite doen om wakker te worden na een uur, maar doen het braaf. Het liefst duiken we ons bed in, maar de dinnercruise wacht...
Nu zien we Bangkok in het donker, met ondertussen een heerlijk diner en wat danseressen aan boord. We vergeten onze vermoeidheid, alles maakt zo veel indruk! We kijken onze ogen uit.
En dan was dit pas de eerste dag....
Rond tien uur zijn we terug in ons hotel en mogen we eindelijk naar bed. Gelukkig kunnen we een beetje uitslapen: de wekker gaat om 7 uur.

• 15 Juli 2015 - 13:44

Mum:

Wat een indrukken al op zo'n eerste dag! Ik kan me voorstellen hoe moe jullie waren en de moeite die het kostte om na een uurtje op te staan. Maar je wordt dan wel beloond...

• 15 Juli 2015 - 14:36

Stella:

Wat leuk en spannend allemaal! Je hebt vast en zeker prachtige foto's aan het eind van de reis! Groetjes, Stella

• 15 Juli 2015 - 17:52

Monique:

Hii guys/thais.
    Leuk om zo met jullie mee te reizen. Ja dat te weinig slapen hakt erin. He. Maar gaaf dat jullie het nu zo lekker naar jullie zin hebben. Hoewel armoe zien confronterend kan zijn weet ik van onze Afrika reis. Ga super genieten! Voor jullie prima toch dat het niet regent. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes monique en kian

• 15 Juli 2015 - 23:35

Erna:

Meid , je hebt ongekende talenten , wat een leuk verslag !
    Wat dat slapen betreft ; we worden een dagje ouder hé , hi,hi .
    Maar het was de moeite waard !
    Slaap lekker en op naar dag 2 x

• 16 Juli 2015 - 06:32

Freek:

Ja inderdaad echt een andere wereld.