19&20 aug, Can Tho-Saigon-Hongkong-Amsterdam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu 19&20 aug, Can Tho-Saigon-Hongkong-Amsterdam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

19&20 aug, Can Tho-Saigon-Hongkong-Amsterdam

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

20 Augustus 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dag 20
Vandaag viert Kok zijn 50e verjaardag! Tijdens het ontbijt wordt hij door iedereen gefeliciteerd, Esther zal het wel onder de aandacht gebracht hebben. Voelt hij zich toch nog een beetje jarig…
Om 8u stappen we in een bootje dat ons in een minuut of 20 bij de drijvende markt brengt. De markt hier is heel anders dan in Thailand; grote boten waar de mensen ook op wonen en tegelijk handel drijven. We zien boten vol ananassen, cassaves, meloenen etc. Kopers leggen hun sampan naast de boot om hun waren over te hevelen. Wij varen tussen de boten door en direct haakt er een sampan aan die ons koffie of frisdrank wil verkopen. We kopen een blikje cola, komt vast wel weer ergens van pas vandaag. Als de boot even later aanlegt hebben we nog wat vrije tijd om over de markt aan wal te lopen. Buiten een grote groentemarkt, in het overdekte deel met name vlees en vis. Onderdelen van varkens liggen netjes naast elkaar uitgestald: poten, oren, ogen, tong en darmen. Een rij erachter verse vis, die nog een beetje rondzwemt of (zoals de kikkers) met een aantal aan elkaar gebonden zijn zodat ontsnappen geen optie is. Ik hoop maar dat ze zelf niet zien dat op dezelfde plaat de kikkerbilletjes liggen te wachten…
Voordat we de bus instappen maken we nog even gebruik van het toilet: een hurktoilet met een emmer water en een pannetje om door te spoelen. Ben ik de enige die zich wel eens afvraagt wat nou de voor- of achterkant is? Afijn, het is goed gekomen.
En dan begint de terugreis van 4u naar Saigon, van waar vanavond om 19.05 ons vliegtuig naar Hong Kong vertrekt. Na twee uur maken we een tussenstop voor de lunch. Dit is een groot complex met een mooie tuin, waar we eerst nog een groepsfoto maken. Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om een foto van ons vieren te laten maken, want die heb ik nog helemaal niet! Dan schuiven we aan voor de lunch en krijgen we wéér iets dat we nog niet eerder kregen: sticky rice in de vorm van een bal. Na de foto werd deze in stukjes gesneden. Ik vraag me af hoe ze dit gedaan hebben, het lijkt gefrituurd maar het is wel hol van binnen. We eten nog meer lekkere dingen en als iedereen klaar is komt er ineens een taart op tafel en zingt iedereen “lang zal ie leven” voor Kok. Zo leuk! Hij smaakt ook nog prima dus met onze buikjes weer vol stappen we in de bus voor de laatste twee uur naar het vliegveld. In de bus horen we dat Esther gisteravond bij iedereen een briefje onder de deur door heeft geschoven om te laten weten dat Kok vandaag jarig is. Stiekemerd!
Om bij het vliegveld te komen moeten we weer dwars door Saigon, waarbij we nu ook door district 5 rijden, Chinatown. We doen er meer dan een uur over, de bus gaat door allerlei kleine straatjes waarbij ik me afvraag of dit nu echt de snelste route naar het vliegveld is. De hele reis heb ik me trouwens al verbaasd over het minieme aantal verkeersborden; bij kruispunten staat vaak niets aangegeven. Er zal waarschijnlijk niet heel veel keus zijn…
Ruim op tijd komen we aan op het vliegveld. We vliegen om 19.05u dus hebben nog 3 ½ uur te gaan. Als we inchecken staan we behoorlijk vooraan, dus vraag ik of het mogelijk is om het tweede stuk bij de nooduitgang te zitten i.v.m. de lange benen. Maar de steward zegt dat daar extra voor betaald moet worden. Als ik aangeef dat dit op de heenweg aangeboden werd reageert hij niet en duikt in de computer. We wachten het maar af, want de stoelnummers zeggen me niets. Na het inchecken nog even langs de altijd vrolijke douaniers (niet dus) en security en dan begint de kunst van het opmaken van een paar miljoen overgebleven dongs. Gelukkig hanteren ze hier weer toeristenprijzen, want bij de burgerking halen we koffie voor 3 dollar per beker! Wéér omrekenen… toch wel handig zo’n app. Ondertussen kijk ik op internet naar de vliegtuigindeling en helaas geen nooduitgang deze keer. Sterker nog, beide keren naast het raam en in het midden, 2 aan 2 achter elkaar. Dus ook niet aan het gangpad. Nou ja, het is niet anders. Omdat we het diner pas in het vliegtuig krijgen eten we nog wat; Rick en Kok een Burgerking menu, Tim en ik een noodlesoup menu. Tja, nu kan het nog. Tot slot nog wat laatste souvenirtjes en als we naar de gate lopen blijkt iedereen al in het vliegtuig te zitten! Nou ja, kunnen we lekker snel doorlopen.
We stijgen keurig op tijd op en zien een wereld van lichtjes onder ons. Prachtig! We vliegen in twee uur naar Hongkong, waar we net als op de heenweg via een ondergrondse metro naar de volgende gate gaan. Er zijn er daar meer dan 500! Deze keer hoeven we niet met de bus maar lopen we naar gate 24. We zitten nu boven de vleugel en dan begint het langste stuk van 13 uur. Omdat we terug gaan in de tijd én het nu nacht is, lukt het ons allemaal om wat te slapen. Om een uur of 4 trek ik het luikje open en zie de zon opkomen. Mooi zo boven de wolken. We vliegen nu ergens boven Rusland. Maar als ik een paar uur later weer naar buiten kijk, is het weer donker. O ja, dat rare tijdsverschil! Voor mijn gevoel is het nu 7 uur ’s ochtends, maar in Nederland pas 2 uur ’s nachts. En dan was het in Hongkong ook nog es een uur later dan in Vietnam. Afijn, het gaat allemaal voorspoedig en 20 min vroeger dan gepland landen we weer veilig op Schiphol. We nemen afscheid van de groep en gaan op zoek naar de auto. Dan rijden we om 8.30u onze vertrouwde straat in, waar (o)ma ons al staat op te wachten. Met naast haar een oude man in een stoel. Nee, niet (o)pa, hoewel die wel zijn pet en schoenen heeft gedoneerd aan deze geweldige Abraham! En dan zitten we zomaar op zondagochtend om 8.30u aan de taart…
Het is de afsluiting van wat een geweldige vakantie is geweest en we zijn blij dat we weer veilig thuis zijn. We hebben weer een heleboel mooie ervaringen opgedaan en gaan het binnenkort door de vele foto’s nog eens opnieuw beleven. Er was zoveel te zien en te vertellen dat ik dat natuurlijk niet allemaal in mijn reisverslag heb kunnen zetten. Het programma was ook best wel gevuld zeg maar ;-)
Ik hoop dat jullie alles een beetje met ons hebben kunnen meebeleven, ook al zat er een heleboel land, zee en een graad of 20 verschil tussen ons. In elk geval bedankt voor de commentaren, het was ook leuk om al jullie reacties te lezen.

• 20 Augustus 2017 - 14:37

Mum.:

Welkom thuis, lieverd. We hebben genoten van je uitgebreide verslagen en zijn blij dat jullie weer gezond en wel terug zijn.

• 20 Augustus 2017 - 15:28

Willy:

Ha Lizette, Kok en de jongens welkom thuis. Kok nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Lizette nog even lekker een weekje thuis.

• 20 Augustus 2017 - 16:35

Monique:

Hoi hoi.

Nou bijna iedere dag gevolgd hoor. Leuke vakantie geweest en veilig geland. Dat is het belangrijkste.

Nu lekker bijslapen de komende dagen.

Groetjes monique

• 23 Augustus 2017 - 23:52

Erna:

Zoals gewoonlijk weer te laat maar nu alsnog :
    fijn dat jullie weer thuis zijn !
    Kijk er naar uit jullie snel te zien en nog veel meer reis verhalen te horen .

Oh en Lizette , ik heb het eergisteren nog over de Franse toiletten gehad , met daarbij de vraag hoe om ik nou moet zitten .....
    je bent dus niet de enige hi hi