13 aug, Quy Nhon-Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu 13 aug, Quy Nhon-Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

13 aug, Quy Nhon-Nha Trang

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

13 Augustus 2017 | Vietnam, Nha Trang

Dag 14, Quy Nhon- Nha Trang
Tijdens het ontbijt merken we goed dat we in een Aziatisch hotel zitten; de grote ruimte zit propvol en wij ogen veel bekijks als we een plekje zoeken in het gedrang. Tussen twee rijen warm eten ontdek ik gelukkig ook wat brood en treffen we ineens pindakaas aan! Rick ook weer blij. Ik besluit een noedelsoepje te halen, die worden vaak vers gemaakt bij het “egg station”, maar als ik zie dat de soep van de dag vissoep is haak ik toch maar af. Het is net 7u geweest.
Om 8u maken we een korte wandeling door de straatjes rondom het hotel. We zien hoe de mensen hier wonen: kleine, donkere kamertjes met af en toe een tv die aan staat. Verder gebeurt het meeste op straat: ontbijten, groenten schoonmaken, koken en gewoon een beetje hangen. En dat alles met een sausje van langsrijdende scootertjes natuurlijk. De mensen weten niet wat ze zien als wij met z’n allen langs lopen en moeten vaak lachen. Ze roepen iets tegen elkaar en ik vraag me af wie hier nu de toeristische attractie is…
Dan stappen we in de bus en hebben na een half uurtje rijden een fotostop. We rijden langs de kust, met mooie uitzichten. Bovenaan hebben we een prachtig uitzicht op de baai met allemaal gekleurde vissersbootjes. We zien ook weer de ronde bamboe bootjes. Tan vertelt waarom deze gebruikt worden: vanwege de vorm vallen ze binnen bepaalde maten, waardoor er geen belasting betaald hoeft te worden. Daarnaast worden ze gebruikt om lading aan wal te brengen, omdat de vissersboten meestal niet zo dicht bij de kust kunnen komen en er niet altijd een haven is. Ook zijn ze handig om de visnetten uit te leggen. Flexibele bootjes dus. We stoppen even bij een adresje waar deze bootjes gemaakt worden. De man is nu met een kleine bezig en deze wordt in 7 stappen in een week gemaakt. Hij moet dan omgerekend zo’n 50 euro kosten. Het is zwaar werk, vooral het in model slaan van de gevlochten bamboe. Dit gebeurt in een grote zandbak. Als laatste wordt hij ingesmeerd met een boomhars en buffelpoep, waardoor hij waterdicht wordt. Ook hier trekken we weer veel bekijks, met name van de kinderen. Ze vragen gelijk hoe oud we allemaal zijn, dat is hier normaal. Net als vragen hoeveel je verdient…. De leeftijd vragen ze vaak omdat dit te maken heeft met de aanspreekvorm; die hangt af van of je tegen een jonger of ouder iemand spreekt. Ik maak wat foto’s van de kinderen en laat ze die zien: alom gegiechel!
Bamboe wordt hier heel veel gebruikt: ook voor chopsticks, wapens, voedsel bereiding, vloeren, omheiningen, etc. De scheuten aan de binnenkant worden gegeten. Het groeit tot wel 15cm per dag.
In Vietnam is ook veel Mangrove bos. In het verleden is dit veel gekapt, vooral in Thailand en Sri Lanka. Dit is ook de reden waardoor deze landen zo getroffen zijn door de tsunami; de bescherming door de mangrovebomen met hun lange wortels was er niet meer. Ze worden nu weer massaal aangeplant.
Nha trang is een bekende badplaats, geliefd bij westerse toeristen. Er zitten hier ook veel Russen, omdat er een directe vlucht is vanuit Moskou naar Nha Trang. Het stadje staat bekend om zijn vogelnestjes, die op een eilandje hier voor de kust geoogst worden als de zwaluwen uitgevlogen zijn. Het is een delicatesse die erg prijzig is. Tan gaat er een kopen voor zijn zwangere vrouw, het zou een gezonde groei bevorderen. Lekker hoor, haha!
Ons hotel ligt 100m van het strand en onze kamer is op de 10e etage, met uitzicht op zee. Kan slechter! Rick en Tim springen in het zwembad, dat op de 12e etage ligt. Kok en ik gaan een rondje lopen. Het ziet er hier allemaal wat beter uit, waarschijnlijk door het toerisme. De restaurantjes netter, koffiezaakjes, zelfs een paar supermarktjes waar ik natuurlijk gelijk een doosje koffie koop. Ook kopen we voor Kok een zonnebril want die van hem is kapot gevallen. We dingen af naar 170.000 dong, een goede 6 euro. Heeft hij in elk geval íets. Als we langs de boulevard lopen zien we het eettentje waar we vanavond met bijna de hele groep gaan eten. Ik zie dat ik mijn miljoenen wel een beetje mag ophogen want het ziet er (voor Vietnamese begrippen) niet goedkoop uit. Maar wel leuk aan het strand. Er wordt veel vis verkocht hier, het ligt netjes op ijs of in het stromende water. Inktvis, krab, kreeft, oesters. Als we iets verder lopen zien we een krokodil aan het spit! Er boven hangt ook nog een slang te draaien. Inderdaad, ze eten hier alles…
Wij eten ook heerlijk, ze hebben van alles behalve Vietnamees! Ik bestel lamscurry, maar blijk halverwege garnalencurry te eten (oeps), die had iemand anders besteld…. Maar ze smaakten prima. Kok heeft wél zijn bestelde curry. Rick zit aan de pizza en Tim eet spaghetti met mosselen en chorizo. Bijzondere combinatie en hij vindt ook nog een klein krabbetje in zijn eten. Na nog een lekker toetje (natuurlijk!) is het alweer 21.30u en lopen we terug naar het hotel. Er is buiten nog veel bedrijvigheid, het is echt een uitgaansgebied met bars en dansgelegenheden.
Morgenochtend gaan we weer verder, maar eerst staat er nog een snorkel excursie op het programma. Ik heb me daar best op verheugd, maar hoor in de bus dat we eerst een half uur met de boot gaan…. Oei. Ik twijfel of ik er goed aan doe, want de laatste keer in een bootje op zee is niet zo goed bevallen. En daarna moeten we nog een halve dag in de bus. De zee was vanmiddag best ruw, ik besluit het even af te wachten tot morgenochtend. De wekker gaat weer om 6.15u, een vroegertje dus!

Foto's volgen, lukt niet goed hier...

• 14 Augustus 2017 - 07:27

Erna Kremers:

Voordeel van al dat bekijks is dat als Rick en Tim zich niet meer gedragen jullie ze makkelijk kunnen inwisselen voor een leuk rond bootje of een mooie bamboe omheining

• 14 Augustus 2017 - 08:34

Mum:

Hoop dat je snorkel uitje gelukt is.