31 juli & 1 aug: A'dam-Hong Kong-Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu 31 juli & 1 aug: A'dam-Hong Kong-Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

31 juli & 1 aug: A'dam-Hong Kong-Hanoi

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

01 Augustus 2017 | Vietnam, Hanoi

Dag 1 & 2
Na een toch wat onrustige nacht vertrekken we met gezonde spanning rond half 8 richting Schiphol. We willen er op tijd zijn vanwege de verwachtte drukte, maar het valt ons alles mee. Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat we al om even na 9u in kunnen checken bij Cathay Pacific. De (Chinese) meneer achter de balie moet een beetje naar ons omhoog kijken en biedt ons direct stoelen bij de nooduitgang aan. Perfect! Daarna zijn we binnen een half uur door de security en douane. De vlucht naar Hong Kong verloopt prima, we landen zelfs 20 min vroeger dan gepland. Omdat we met de tijd meereizen is het best even lastig; lunch rond 14.30u en om 16u gaan de lichten uit en worden we geacht te rusten.…. Dat werkt zo dus niet helemaal. Dan maar film kijken en wat lezen. Een beetje dutten omdat je weet dat je een nacht overslaat, maar van echt slapen komt het niet. Er wordt goed voor ons gezorgd: drinken, nootjes, koekjes, popcorn… je kunt van alles pakken. Ook wordt er op verzoek noodlesoep gemaakt. Die van Tim bleek wel erg donker en rook ook niet naar kippensoep… bleek de thermoskan met koffie gebruikt te zijn i.p.v. heet water, haha! Tja en dan wordt om 22.30u Nederlandse tijd het ontbijt geserveerd…. Niet zo raar dat je dan compleet van slag bent. Maar ja, in Hong Kong is het 6 uur later. De overstap daar was ook wel bijzonder, want we zijn natuurlijk niet zoveel gewend. Vanuit het vliegtuig naar de “transfer” afdeling ging lopend, met een metro, lopend, met de bus en weer lopend. Dus de volgende keer draaien we onze hand niet om voor een overstap.
Het uur dat we toen nog moesten wachten op het volgende vliegtuig was zwaar: moe, niks open (7u ’s ochtends plaatselijke tijd) en met redelijke korte lontjes hier en daar. Rick zijn wifi deed het niet! In het uur dat we daarna naar Hanoi vlogen vielen de oogjes toch wel even dicht. En in Hanoi is het een uur vroeger dan in Hong Kong, dus weer schakelen en de horloges allemaal op plaatselijke tijd gezet.
We zijn met een groep van 25, met veel kinderen waarvan Rick en Tim de oudste zijn. In de bus naar ons hotel vertelt onze reisleidster Esther al het een en ander van wat ons te wachten staat. Hoopten we een beetje bij te kunnen komen, blijkt er toch wat gepland te zijn vanmiddag: een riksja tour door Hanoi. Dus een paar uurtjes plat gelegen en ons daarna weer omhoog gehesen. Maar voor geen goud willen missen! Dachten wij dat Bangkok chaos was, Hanoi is nog een graadje erger: continue toeterende auto’s, overal scooters, met groen mag je rijden maar met rood is het ook geen probleem en als spookrijden korter is doe je dat toch gewoon. Esther vertelde in de bus al dat oversteken als voetganger een kwestie is van gewoon doen, anders sta je er drie uur later nóg. Omdat je in de riksja vóór de fiets zit, krijg je een beetje het gevoel in een attractie te zitten. Het gaat allemaal maar net goed en soms ook net niet als we een scooter onderuit zien gaan op een kruising. Maar na een uur worden we weer veilig bij ons hotel afgezet. En kopen we voor 80.000 dong onze eerste 4 foto's (3 euro).
Inmiddels is het tegen half 5 en houdt Esther een welkomspraatje. We doen een voorstelrondje maar de namen blijven nog niet erg hangen. Een uurtje later lopen we naar de bus (die kan de smalle straten rondom het hotel niet bereiken, mede vanwege de laag hangende elektriciteitskabels) om naar het welkomsdiner te vertrekken. Bewust een beetje vroeg want iedereen is doodop. Heerlijk gegeten, (nog) geen rare dingen. Vietnamees eten is van zichzelf niet pittig. Nog wel even stoeien met het geld... al die nullen! Terug in het hotel de waterflesjes bijgevuld en lekker naar onze kamers. Rick en Tim hebben een bad, wij een prachtige goudkleurige douche . Voor vandaag zijn we er klaar mee, het is 21.30 uur. In Nederland 5 uur vroeger.

• 02 Augustus 2017 - 18:15

Monique:

Respect hoor dat jullie je hier doorheen slaan. Geniet ervan. Mijn Zwitser is ook weer thuis.
    Stuk completer zo. Werktelefoon uit. Haha