Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kok en Lizette - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Kok en Lizette

14 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Dinsdag, een hele dag Bangkok. We hebben prima geslapen en het ontbijt is geweldig. Natuurlijk diverse curry's, maar daarnaast ook westerse etenswaren.
Vanochtend wandelen we door Chinatown. Ook dit is weer een hele belevenis. In Thailand is zo'n 10 tot 12 % van de bevolking van Chinese afkomst. Net als de Thaï zijn deze boedistisch. Het verschil is dat de Thaï één boedha vereren, de Chinezen hebben er meerdere zoals de boedha voor geluk, voor gezondheid etc.
We zien weer diverse tempels, zowel Chinese als Thaise. Eén grote gouden Boedha, die uit meerdere kleuren bestaat vanwege de verschillende goud-percentages. Ford vertelt dat het puntje voor 99% uit goud bestaat, waardoor het soms scheef staat. En inderdaad, het lijkt wat uit het lood te staan. We zien een heleboel kitch, de chinezen zijn gek op rood en goud.
Na dit bezoek trekken we onze schoenen weer aan en vervolgen onze weg. We proeven een kruidendrankje, mooncake en lopen over overdekte marktjes. We ruiken van alles en dat is niet altijd even fijn..... Er zijn groothandels te zien van auto-onderdelen, weegschalen en stenen. Daarnaast groenten, fruit en andere etenswaren die ter plekke worden klaargemaakt. We lopen dus ook gewoon langs hete pannen en het is af en toe best uitkijken in de smalle steegjes met al die mensen.
Ik merk dat ik nog niet zo handig ben met dit soort dagboek maken, want het verhaal van vandaag is natuurlijk nog lang niet af...
Na deze toch wel vermoeiende tocht lunchen we aan de rivier. We herkennen het personeel van de dinnercruise de avond ervoor. De Thaï zijn allemaal even vriendelijk, het wordt ook niet voor niets het land van de glimlach genoemd. Na de lunch stappen we weer in een bootje om de rivier over te steken. We gaan een bezoek brengen aan jawel, een tempel, maar ook aan het naastgelegen koninklijke paleis.
We worden gewaarschuwd dat het druk zal zijn en daarmee is niets teveel gezegd. Natuurlijk staat er weer iemand klaar om ons op de foto te zetten. Deze keer met de hele groep, dus gelijk een leuk aandenken. We beginnen bij de Wat Phra Kaew, de belangrijkste tempel van Thailand, waar ook de Emerald Boedha staat. Omdat deze tempel naast het paleis staat, is hij in dezelfde stijl gebouwd. Oftewel: goud, goud en nog eens goud. En dan natuurlijk super groot! De Emerald boedha is bijzonder omdat hij heel lang spoorloos is geweest. Het is maar een beeldje van zo'n 30cm hoog, maar hij staat op een grote (gouden) berg dat hij best opvalt. Hij wordt gekleed naar één van de drie seizoenen: zomer, winter en regenseizoen.
We mogen binnen geen foto's maken maar Kok weet vanaf de buitenkant door het raam toch het bijzondere beeldje op camera vast te leggen. Na het tempelbezoek lopen we door naar het naastgelegen paleis. De koninklijke familie woont hier nu niet meer. Thailand is wel heel erg koninklijk gezind; overal zie je foto's hangen van de koning en van de prinses. Met vlaggen van het koninklijk huis. De huidige koning zit al bijna 70 jaar op de troon. Pech voor de prinses, maar de troonopvolger is haar broer.
Volgens het boedhisme heeft je geboortedag een kleur. De prinses is geboren op maandag, waardoor bij haar foto's altijd een blauwe vlag/banner hangt. Paars is de kleur van de koning dus dat zie je hier heel veel. We zien ook veel Thaï een kettinkje dragen met een boedha of, jawel, een portret van de koning. Wel in zijn jongere jaren want inmiddels is de beste man al bijna 90 jaar oud.
We hebben wel weer genoeg moois bekeken vandaag. Het is bloedheet, stikbenauwd natuurlijk en overal druk. Ik voel een stevige hoofdpijn opkomen en ben blij dat we naar de bus kunnen. Airco!

Het verkeer in Bangkok is een hoofdstuk apart. Het valt op dat hier vrijwel allemaal nieuwe auto's rijden Toyota staat hier met stip op 1. Er zijn wel wat europese modellen, maar dan alleen de dikke bmw en mercedes. Heel veel taxi's en nog meer brommertjes. Wat eigenlijk meer motoren zijn, want minimaal 100cc. Een helm is verplicht, maar een agent zal je vriendelijk groeten als je zonder helm langs rijdt. Tenzij je in een controle terecht komt. Hierdoor zien we bizarre taferelen: 4 mensen op een brommer, waarvan de bestuurder een helm draagt en de rest (waaronder een kind van een jaar of 2) niet. Er zijn ook brommers die als taxi fungeren, maar dat is min of meer een zelfmoordpoging. Bangkok heeft een groot verkeersprobleem. Het is altijd druk en file. Op de tolweg is het 4 banen breed, maar de Thaï maken er gewoon 5 van, geen probleem. Het verkeer rijdt links en als je toevallig aan de overkant moet wezen, maak je halverwege de rijksweg een u-bocht en rijdt je aan de overkant gewoon een stukje tegen het verkeer in. Heel normaal hier.... het verbaast me dan ook dat we zo weinig auto's met blikschade zien. Maar mensen remmen gewoon voor elkaar en geven elkaar ruimte. De meeste problemen zijn hier met omver gereden brommers, maar dat is niet zo vreemd gezien het feit dat die overal nog eens kriskras doorheen slalommen...

Afijn, ik besluit bij thuiskomst even te gaan liggen, want we hebben nog een avondprogramma: de Siam Niramit show.
Na wat paracetamol gaat het gelukkig beter en stappen we weer in de bus. Het theater is aan de andere kant van Bangkok, maar we rijden met minibusjes en die rijden net zoals de rest dus het gaat best snel :-)
We hebben eerst een heerlijk buffet en daarna zijn er eerst wat kleine theaterstukjes op een plein. Ook lopen er twee olifanten, dus daar moet ik natuurlijk eerst mee op de foto! Het is allemaal heel gezellig en sfeervol. Het theaterstuk zelf is binnen, in de grootste theaterzaal van de wereld met 2000 plaatsen. Nou, die zit vanavond nog niet voor de helft vol maar dat mag de pret niet drukken. Gelukkig heeft Michiel ons vooraf verteld wat we gingen zien, waardoor we het beter kunnen begrijpen. Thailand bestaat uit 4 delen: het centrale deel (waar we nu zitten), het noorden met invloeden van Birma, het arme noordoosten met invloeden van de Cambodjaanse Khmer en het zuiden wat aan weerskanten aan de zee ligt. Het theaterstuk beeldt dit in verschillende hoofdstukken uit. Zelfs de hollanders komen nog in beeld, vanwege de handel van de VOC.
Ook dit is allemaal prachtig om te zien. Foto's maken is streng verboden, we hebben onze camera's dan ook in moeten leveren bij binnenkomst. Nadat we deze weer hebben opgehaald rijden we terug naar het hotel. Het was alweer een vermoeiende, drukke dag en ik merk ook dat de jongens moe zijn. Morgen is een vrije dag, maar we gaan met de hele groep fietsen door Bangkok zijn daarna dan "vrij".
Dus snel naar bed!

• 16 Juli 2015 - 14:23

Monique:

Sjonge dat lijkt me ook een sensatie op zich om op zulke marktjes te lopen.
    Hihi en alles te ruiken.

Lekker onderweg dus steeds.
    Genieten maar! Leuke foto,s

Pff en dat uitzicht haha als je van daken houd, maar ja joh slapen is belangrijker.
    En dat het eten lekker is ook.

Groetjes maar weer monique

• 16 Juli 2015 - 14:39

Mum:

Een totaal andere wereld...fantastisch.
    Zijn de jongens onder de indruk? Of alleen maar moe?

• 16 Juli 2015 - 23:25

Erna:

Wat goed dat je een verslag maakt van iedere dag , zo veel indrukken dat je van alles zouden vergeten.
    En leuk voor ons natuurlijk zodat wij op de hoogte blijven van wat jullie daar allemaal meemaken !
    Jullie zullen vast gezien jullie lengte opvallen tussen de thai/chinees , vooral op zo'n markt regelmatig bukken lijkt me ?
    Hopelijk goed uitgerust op naar dag 3 .
    We zijn benieuwd !
    Doei x